Tuesday, January 6, 2009

takut makan ubat jiwa?

izinkan saya bercerita mengenai seorang pesakit wanita (berumur 27 tahun) yang telah mengalami masalah gangguan jiwa sejak berumur 19 tahun. beliau pernah mengambil ubat daripada hospital pulau pinang sehinggalah beliau berkahwin pada umur 25 tahun.
suami beliau, seorang yang lebih cenderung kepada rawatan alternatif telah meminta beliau berhenti mengambil ubat dengan alasan tidak mahu terikat dengan ubat. pada pandangan si suami, makan ubat membawa kesan buruk . lebih baik berubat cara agama dan batin daripada mengambil ubat jiwa...
walaupun pada mulanya tidak ada apa yang terjadi, namun setelah melahirkan anak yang pertama 9 bulan yang lalu, pesakit mula tanda-tanda relaps ( penyakit terjadi semula) iaitu bercakap seorang diri, 'paranoid' kepada suami (mempunyai kepercayaan yang salah /prasangka) , mendengar suara ghaib dan sebagainya. pesakit tidak lagi mempedulikan anak dan suami, memaki hamun , tidak menutup aurat dan sebagainya.
barulah si suami kini menyesal. mahu mengambil ubat semula kerana semua ubat kebatinan, tradisional tidak lagi berkesan atau boleh mengawal pesakit.
ini merupakan perkara biasa dalam masyarakat kita. lebih suka mempercayai bomoh, pakar perubatan tradisional dan sebagainya untuk mendapatkan rawatan padahal penyakit seperti ini agak mudah untuk dikawal sekiranya mereka datang lebih awal. ia boleh diubati dan dirawat. ia bukan penyakit disampuk hantu atau syaitan. yang pentingnya datang untuk mendapat rawatan awal bagi mengelak ia berlaku semula.
rawatan perubatan telah terbukti berkesan; namun semua daripada kita lebih suka membuang duit mencari bomoh. bila tidak boleh dikawal, barulah datang merayu kepada pakar.....
takut makan ubat , takut ketagih , takut makan banyak dan lain-lain adalah alasan yang paling kerap diberi. tidak termasuk buatan orang, meroyan dan sebagainya.
sampai bila kita semua harus begini?

1 comment:

  1. My Dear Doctor,
    You are right........ we need to change the mentality of our community.. I believe with your expertise and determination..... you will be able to do this. and I WILL ALWAYS SUPPORT YOU. CONGRATS for being the Pengerusi Pendidikan for KMC and my HEARTIEST CONRATULATION FOR BEING KETUA PENERANGAN UMNO BHG KUALA KEDAH..... THE POST IS ANOTHER NEW CHALLENGE FOR YOU...... BUT I WILL GIVE LA MY 2 CENTS PUNYA THOUGHTS SO THAT YOU WILL BE ABLE TO CONTRIBUTE TO OUR SOCIETY. SEE YOU LATER MY FRIEND..... ABA, KUANTAN, PAHANG

    ReplyDelete

profil peribadi

tempat lahir : kampung telok kechai, jalan kuala kedah , alor star kedah
tarikh lahir : 6 jun 1968.
sudah beristeri - anak 3 orang (1 lelaki , 2 perempuan)
pendidikan
sekolah rendah : sekolah kebangsaan sri amar diraja (1975) ; sekolah rendah iskandar, alor star, kedah (1975 - 1980)
sekolah menengah : maktab mahmud, alor star, kedah (1981-1983) ; kolej sultan abdul hamid, alor star, kedah (1984-1985); a-levels : abingdon school, oxford, england (1986-1988)
ijazah doktor perubatan : university college & middlesex school of medicine, london, england (1994)
ijazah sarjana kepakaran perubatan psikiatri : universiti sains malaysia (2000)
ijazah doktor falsafah - psikologi: universiti utara malaysia (2005)
pengalaman kerja
1. hospital alor star , kedah (1994 - 1995)
2.hospital kulim, kedah (1995 - 1996)
3. hospital universiti sains malaysia, kelantan (1996 - 2005)
4. kedah medical centre (2005 hingga sekarang)
jawatan lain
1. pengerusi tabika kemas kampung telok layang, jalan kuala kedah, alor star, kedah
2. pakar pelawat, program rawatan terapi gantian anjuran agensi anti dadah kebangsaan, kampung selamat, tasek gelugor, pulau pinang.

Vicerex
Vicerex